Minden a csomagtartóból

Mindenféle Berlinből egy külhonba szakadt történész szemével - szigorúan NEM történelemről, tudományról, komoly dolgokról. Ha mégis, szólok előre, hogy csak saját felelősségre ne nyomja meg a Kedves Olvasó a jobb felső X-et.

2010. május 30., vasárnap

Lena és a témazáró előtti összefoglalás: a német zene

Új sztárja van a német zenei életnek. Tegnap este a 19 éves Lena Meyer-Landrut megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, 28 éve óta először Németországnak. A Megasztárhoz hasonló Unser Star für Oslo (itt volt a fesztivál) versenyben három dallal szerepelt, s rögtön mindhárom felkerült a német slágerlistákra, sőt ebben a hónapban meg is jelent az első albuma. A Satellite című számát pedig hát már rongyosra játszották a rádiók. Gondoltam, ez remek apropó egy posztra a német zenei életről --ahogyan zömmel Magyarországról hallhattuk. Erősen szelektív, s szubjektív, de ez nem baj. Aki pedig szorgalmas és végigolvassa a posztot, esetleg a videókba is belenéz, az a végén megnézheti Lena produkcióját Oslóban. Na, érdemes lesz, ugye?
Német könnyűzene... Hát, egyáltalán nem könnyű téma. Közösen foglaljuk össze német zenei ismereteinket. Szóval: a szintipop Modern Talking (hosszú szőke-barna hullámok, fejhangon ajvékolás, szörnyű), a dance Mr. President (két csúnya lány, meg egy Pákó-féle 'jófejdebil vagyok' alak, s hát a Kokódzsámbó, ami a mai napig az egyik legnagyobb lyukat ütötte a zenei ízlés bástyájának falán), volt a lázadó Nena, akinek 99 Luftballons című száma perverz módon németül is nagyon siker lett (valahogy kevés német zenekar tud befutni csak német nyelven énekelve):



Nem szabad megfeledkezni a Scooterről sem, ami németül kozmixot jelent: platinaszőkén lófejűen ordibálunk, néha németül, inkább angolul, a közönség meg szereti. Még Andreas is... Aki még nem olvas olyan régóta, s nem tudja ki az az Andreas, tessék azonnal pótolni itt.
Na és a német Szandi? Blüüümchen! Boomerang! Katasztrófa:



A Rammstein az, ahogyan volt főbérlőnk mondta: "Egy vallás: Rammmsteeein!" Az életigenlésben és pozitív emberi kapcsolatépítésben élen járó együttes klasszikusa, szintén németül: "Du hast mich":



No, és életigenlés elfeledve: az egyik szemem sír a másik haj stílus bevezetői, az EMO él-érfelvágói: Tokyo Hotel! A fiúk lányok hogyishívjákok óriási sztárok voltak (remélem már csak voltak) itt is és sajnos végigsöpörtek a világon, mint a monszun -- bravúros átkötés a szám címére utalva. (Figyelem! Cochayuyo youtube-os commentje szerint 0:06-nál Bill nagyon cuki arcot vág és ezt ő szereti. Ebből már csak az nem derül ki, hogy Bill milyen nemű, ugyanis ez Cochayuyo szexuális beállítottságáról is sokat elárulna):



Nem maradhat ki természetesen a punkrock Die Toten Hosen sem, akiknek a neve szó szerint lefordítva halott nadrágokat jelent, de a német szlengben ezt unalmas emberekre vagy dolgokra használják. Zehn Kleine Jaegermeister...



No, és a Kraftwerk? Az egyik első olyan zenekar aki csak elektronikus hangszerekkel izék, agylebeny-rezegtető zajkeltő eszközökkel csinált zené valamit:




És a német hip hop istenei, a Die Fantastischen Vier? Klip Trabanttal, eszméletlen lábmozgással. A refrén 'Die da, die da, die da, oder die da?' azt jelenti itt, ahogy a lazavagyokcsávók felmérik a felhozatalt a lemezlovasklubban: "Azt a csajt, azt, azt, vagy azt?" Zseniális, poszt-NDK retró-hip hop.



Hát, tudom, hogy még van akik kimaradtak, de sajnos szűkös a hely.
Szóval, Németország eddig egyszer nyert az Eurovíziós dalfesztiválon, 1982-ben. Nem tudom, milyen lehetett a mezőny abban az évben, de Nicole száma borzasztónak tűnik. Csak nekem?



És hát tessék a múlt után a jelen: Lena Satellite című száma. (Feltűnhet az atom brit akcentusa: nos, home-made, nem élt Angliában.) Még nem döntöttem el, hogy autentikusnak tűnik-e?


Ti hogy álltok a német zenével? Mit hagytam ki, amit érdemes lett volna belevenni? (Na, jó, abból is érdemes lett volna sokat KIHAGYNI, amit belevettem, de mindegy...)

8 megjegyzés:

  1. Korszerű lány ez a Léna, nincs hangja, a mozgástan-órákat ellógta - és ő volt a legjobb a mezőnyben?
    Az 1982-es dal ismerős, ezek szerint a baráti magyar nyelvre is lefordították, mert én úgy ismerem. Vagy talán magyar volt a szerző?

    Egyébként köszi az áttekintést, tanulságos ámde nem annyira kedvcsináló, remélem, a hiba nem az én készülékemben van...

    VálaszTörlés
  2. Fanta 4 - natürlich, és ugyanezen a vonalon még a Fettes Brot-ot említeném meg. Mondjuk nekem a német Viva Tv alakította a zenei ízlésemet ifjúkoromban, tehát én ezeket szeretem is, hát na. :-D

    VálaszTörlés
  3. Sajnálom, hogy nem tűnt eléggé ígéretesnek a felhozatal:)
    Lena-hát, igen, nem könnyű. Elvileg egy most érettségizett lány, akire most rámozdult a sztárcsináló gépezet. Majd meglátjuk, lesz-e belőle valami.
    Éneklés?Tánc? A zeneiparban? Olyan múltszázadi vagy...;)

    VálaszTörlés
  4. Noki: Írni is akartam a német VIVA ízlésformáló hatásáról, de aztán elfelejtettem. Ahogyan a Fettes Brotot is. Köszi:)

    VálaszTörlés
  5. Részemről a Die Toten Hosen nyerte a versenyt, de csak mert ez a számuk nekem épp tetszik...ciki, nem ciki...van egy bátyám, nem Britney-n nevelkedtem. Bár a többi számukat nem ismerem.
    Nicole száma nekem is nagyon ismerős, szerintem a dallamát lenyúlták már mások, még nem jöttem rá, hogy honnan ismerem.
    Viszont Lena...na hát ez aztán...szavakat sem találok. Legalább ha olyan jó lenne a szám, hogy elvonja a csajról a figyelmet...nem tudom miért érzik szexisnek azt, amikor egy nő körömcipőben csámpásan áll be, hogynemondjam vonaglik?! Keményen besírós! Na persze ha csak ennyi baja lenne...

    VálaszTörlés
  6. Nos, én megfejtettem: a NEOTON FAMÍLIA dolgozta fel (nyúlta le) ezt a remek Nicole nótát: http://www.youtube.com/watch?v=MVBkIGQBYKY
    Szegény Lenát mindenki bántja. Bezzeg én meghallgattam az egész albumát, és... rossz. Ennyi.

    VálaszTörlés
  7. Szia Pisti!

    Esetleg Tony Holiday? http://www.youtube.com/watch?v=UW5RDeRDy1I

    üdv,Dani

    VálaszTörlés
  8. Húú, Dani, ez nagyon kemény volt. "Du bist so heiss wie ein Vulkan..."!? Szóval, háááát, esetleg;)

    VálaszTörlés