Minden a csomagtartóból

Mindenféle Berlinből egy külhonba szakadt történész szemével - szigorúan NEM történelemről, tudományról, komoly dolgokról. Ha mégis, szólok előre, hogy csak saját felelősségre ne nyomja meg a Kedves Olvasó a jobb felső X-et.

2010. március 24., szerda

Gyilkos autók: Ford-ulat az autóiparban?

Stephen King egyik legsikeresebb könyve a Christine című regény, amelyben egy 1957-es Plymouth Fury típusú autót nem más száll meg, mint a Sátán és jó néhány kibelezett, összenyomott, vérben fetrengő áldozatot szed a megvadult négykerekű, mire sikerült leszámolni vele. 1983-ban film is készült a regényből:

Úgy tűnik manapság Stephen King vérben tocsogó fantáziája is óvodás diavetítéssé törpül ahhoz képest, amit az Élet produkál: a Toyota, a világ egyik legnagyobb autógyártója, amelynek autói régóta a megbízhatóság jelképei voltak, technikai problémák sorát produkálják, ráadásul olyanokat, amelyek az utasok életét veszélyeztetik: titokzatosan beragadó gázpedálok, működésképtelen fékek. Bármilyen baleset, ami egy autó konstrukciós hibája miatt történik, megbocsáthatatlan, az alábbiakban azonban írok egy kicsit a háttérről, ami talán elgondolkodtat azon, hogy feltétlenül csak a Toyotát kell-e boszorkányüldözők máglyáján elégetni?
A Toyota 2007 áprilisában lett a világ legnagyobb autógyártója, az amerikai General Motors konzorciumot megelőzve. Ez hatalmas presztízsveszteséget jelentett az amerikai autóiparnak, amely már régóta válságjelek tucatjait produkálta. 2006-ban a Ford vesztesége rekord-mértékű 12,7 milliárd dollár volt, míg a Big Three másik tagja, a Chrysler-csoport 1,5 milliárd dollárt bukott ugyanebben az évben. Nemzeti ügy (vitatéma) lett az amerikai autógyárak megmentése, amit Obama elnök is támogatott szédítő 50 milliárd dolláros gazdasági segélycsomagot javasolva. A kongresszusi viták alatt hatalmas botrányt kavart, hogy miközben az autógyárak több tízezer munkahelyet szüntettek meg, s az adófizetők pénzéért könyörögtek a talpon maradás érdekében, a  GM vezérigazgatója 4 millió dolláros prémiumot kapott, míg a Chrysler igazgatója 3 millió dollárt (de rajta kívül még a cég további 1300 vezető menedzsere is zsíros prémiumot) vihetett haza.
Ebben a helyzetben több, mint kapóra jött a Toyota-botrány. A Priusok az amerikai autókhoz képest űrtechnológiát képviselnek, a hibridhajtásban immáron a harmadik(!) generációt hozták ki, míg megbízhatóságban szintén nem sok babér termett tengerentúli gyáraknak pl. a Lexusok mellett. Ebben a környezetben a Toyoták problémáiból hatalmas hasznot húzhat a Ford, a Chrysler.
A Toyotát Kongresszusi meghallgatásra rendelték, s itt a probléma, hiszen -- mint láttuk -- az amerikai államnak hatalmas érdekeltsége van a GM-ban, s a kongresszusi képviselők közül sokan kaptak kampánytámogatást a UAW-től (United Auto Workers), amelyben a Toyota nem érdekelt. Mennyire várható el objektivitás ebben a kérdésben? Semennyire, hiszen hihetetlen érdekütközés van a háttérben. Ez korántsem a fogyasztók érdekeit védi, hanem a vádlottak padjára ültetett autógyár versenytársait segíti.
Január 28-án a Ford kampányt vezetett be, amelynek keretében 1000 dollárt kap minden olyan vásárló, aki Fordra cseréli le Toyotáját. "A biztonságos és magas színvonalú közlekedés minden ügyfél részéről logikus elvárás. Mi ezt a nyugalmat kívánjuk megadni ügyfeleinknek, hiszen minden autónk biztonságos,"- nyilatkozta Susan Docherty, a GM értékesítési vezetője. Ezt sikerült még megfejelni egy olyan reklámmal is, amelyen bizonyára térdüket csapkodva hahotáztak a Toyotákban baleset szenvedettek hozzátartozói:

A Ford ügyfelek iránti sziklaszilárd elkötelezettségéről két modelljének a története is ékes bizonyítékot szolgáltat.
A Ford 1970-ben mutatta be a Pinto nevű szubkompakt típusát, amely rögtön hatalmas siker lett, 1971 januárjáig már több mint 100 ezret adtak el belőle, s egy évtizedig maradt forgalomban. Hamar kiderült azonban, hogy a benzintank, amit az autó leghátsó részén helyeztek el, nagyon sérülékeny egy ráfutásos balesetnél, hiszen az autónak igazi hátsó lökhárítója sem volt. Emellett a vizsgálatok szerint az ajtók is beszorulásra hajlamosak voltak. Az igazi botrányt az robbantotta ki, amikor egy magazin megszerezte a Ford belső költségszámítását (Ford Pinto Memo) (az eredeti dokumentum itt, főleg a 6. oldal nagyon tanulságos), amely szerint az autónkénti 11 dolláros javítás a 12,5 millió eladott autónál csaknem 140 millió dollárba kerülne, míg a becslések szerint évente 180 Pinto-tűzhalállal (200 ezer dollár fejenként), 180 égési sérülttel (67 ezer dollár fejenként), 2100 kiégett autóval (700 dollár autónként) számolva a költségek megállnak 50 millió dollár környékén! Az emberéletekért őszintén aggódó és vásárlóik biztonságos közlekedése iránt elkötelezett Ford tehát az utóbbi verzió mellett döntött, nem történt visszahívás, 1978-ig semmilyen komolyabb változtatás sem az autón. 1981-ben a Grimshaw vs. Ford Motor Co. ügyben a kaliforniai fellebbviteli bíróság ítélete szerint a Fordnak 2,5 millió dollár kártérítést és 3.5 millió dolláros büntetést kellett fizetnie egy olyan balesetért amelyben egy nő életét vesztette, 13 éves fia súlyosan megégett -- részben azért, mert tudtak a tervezési hibáról, mégsem változtattak rajta. A Time magazin a Pintot a valaha volt 50 legrosszabb autó közé választotta.

A másik típus. Bristolban 1998-ban a 35 éves Chris Merrick Ford Explorerével fékezés nélkül 130-al becsapódott a város egyik parkjában a fák közé és életét vesztette. A Ford állítása előbb ittas vezetésről, majd arról szólt, hogy a vezető tévedésből(!) a gázra lépett a fék helyett. Ugyanezzel indokolták egy évvel korábban Dereck Rushton és a Beck-házaspár Explorerjeinek fékezhetetlen száguldását is. Bár csak Nagy-Britanniában 27 ilyen eset volt, a Ford csak a kereskedéseket figyelmeztette, majd Merrick halála után visszahívták az autókat és szőnyegeket cseréltek bennük, azt állítva, hogy a vezető oldali szőnyegek akadtak a pedálba (ismerős, nem?) A rendőrségi megkeresésre a Ford illetékesei azt állították, hogy nem tudnak arról, hogy tömeges probléma lenne ezzel a típussal.
A vizsgálatok során felmerült a gyanú, hogy az autókba szerelt tempomat okozhatja a problémát, bár a balesetek összes résztvevője állította, hogy a sebességrögzítő elektronika nem volt bekapcsolva, amikor az autó száguldani kezdett. Szakértők szerint (s erről is került ki a Ford mérnökeitől származó, Szigorúan Belső Használatra készült tanulmány) a tempomat kaphat fals jelet, amitől átveszi a gázpedál kontrollját, anélkül, hogy be lenne kapcsolva, s a vezetők addig nem is tehettek volna ellene semmit, amíg be nem kapcsolják. Ez persze kinek jutott volna eszébe a pánikban?
A Ford azonban ugyanezt a tempomatot szerelte a forgalomba lévő autóinak többségébe. A vizsgálatok csaknem 3000 olyan esetet találtak, amelyben az autók megmagyarázhatatlan módon száguldani kezdtek. A Ford minden esetet azzal zárt le, hogy nem bizonyítható, hogy a sofőr nem a gázpedált nyomta. 
Az Explorer körül további botrányt kavart, hogy a hatalmas SUV nagyon borulékonynak bizonyult, ami 120 további halálesetet okozott. A Ford a Firestone gumicéget hurcolta meg bűnbakként, azt állítva, hogy a gumik futófelülete nagy sebességnél szinte "lemállik", a gumiabroncs összerogy, s az autó ettől könnyen felborulhat. A gumiabroncsok gyártója azzal  vágott vissza, hogy ez azért történhet, mert a Ford az előírásosnál alacsonyabb légnyomást ír elő az abroncsok számára. Valóban, a vizsgálatok során ráakadtak olyan belső Ford dokumentumokra, amelyekben a mérnökök változtatásokat javasolnak, mert az Explorert borulékonynak találták. Módosítás nem történt, pusztán a guminyomás értékét csökkentették. Több kártérítési per is indult az ügyekben, s számos esetben a bíróság elmarasztalta mind a Fordot, mind pedig a Firestone céget.

Különösen ízléstelennek találom azt, hogy éppen a Ford húz nyilvánvaló hasznot ebből a problémából. Sajnos, a Toyota elkövette ugyanazokat a hibákat, amiket az amerikai autógyárak is elkövettek, az eladások utáni hajsza minőségi visszaesést hozott, ezt mindenki tudja, akinek volt Japánban gyártott autója, s utána beült mondjuk egy Angliában gyártott Toyotába. Nekem is az utóbbi van, s 100 ezer km alatt semmilyen műszaki hibát nem produkált, ami - sajnos- ma már nagy szó. (A Carinámban 370 ezer km volt, szintén makulátlanul működött) A Toyota vezetésének magába kell szállnia, s eldönteni, hogy elveszíti-e a már meglévő ügyfeleit, vagy ugyanolyan perfekcionista lesz a minőség tekintetében, amilyen korábban volt.

Az sem véletlen, hogy ezek az esetek az USA-ban okoznak tömeges problémákat. Az amerikai vezetők zöme rettenetesen rosszul vezet, évtizedek óta a szervókkal-elektromotorokkal mesterségesen úton, az úttól távol, tartott autóikat vezetik, a használati útmutatókat nem olvassák el, így még sajnos egy autópálya-rendőrtől sem lehet elvárni, hogy adott helyzetben saját és családja életét megmentő helyes döntést hozzon. (Engem például nagyon érdekelne, ha nincs indítókulcs az autómban, hogyan kell leállítani a start/stop gombbal. Ő nem tudta, hogy 3 másodpercig kell nyomni, s ezért esélye sem volt a túlélésre.) Persze, megint csak, logikus elvárás egy autógyártól, hogy olyan autókat gyártson, amelyek nem ölnek meg, illetve ha kell, a vezető MINDEN körülmények között biztonságosan át tudja venni az irányítást, s meg tud állni. Ebben tehát ugyanolyan bűnös a Toyota, amennyire minden más autógyár az lenne. Azt pedig, hogy a Toyota valóban tudott a problémáról, s eltitkolták a korábbi eseteket, majd a vizsgálatok bebizonyítják-- s reméljük ezek pártatlan vizsgálatok lesznek.
A Toyota esélyei nem túl jók most az USA-ban, az amerikai politikai-üzleti érdekek hátszelével az amerikai autógyárak nagy szeletet fognak kihasítani ügyfélköréből. Azt pedig, hogy mikorra tudja visszaszerezni a biztonságos-megbízható állandó eposzi jelzőt, még sejteni sem lehet.

Linkek:  
Az NBC filmje az amerikai szökevény autókról
Totalcar teszt a Toyotákról

4 megjegyzés:

  1. Huh...azt hittem sikerül végig olvasnom egyszerre, de nem...sajnos a háromnegyede után átugrottam a végére, hogy megtudjam mik a konzekvenciák...bocsii! Mindenesetre dícséretes, hogy fanatikus Toyota-imádatod ellenére ilyen objektíven tudod bírálni őket (megjegyzem, jogosan). Egyébként érdekes!

    VálaszTörlés
  2. Igen, bocsi, kicsit hosszú lett. De ezt már meg akartam írni egy ideje...

    VálaszTörlés
  3. Én akkor is a Toyotának szurkolok, nem csak mert nekünk az van és én szeretem, hanem mert tetszik, ahogy intézik a dolgot, hogy mindenkit visszahívank, és elmagyarázzák, hogy mit csinálnak az autóval.

    VálaszTörlés
  4. Örülök, Nóra, hogy olvastad. Igen, ez a helyes módja a dolognak, csak sajnos lehet, hogy sokkal hamarabb kellett volna a visszahívást megcsinálniuk. Mindenesetre az írásnak az az esszenciája, hogy nagyon gáz, ami az autóiparban (is) folyik, s a Toyota szerintem csak bukhat, ha beáll a sorba -- vagy (nézőpont kérdése) nem áll ki belőle. Persze én sem vennék más autót.

    VálaszTörlés