Szóval utánaszámoltam: immáron 15 éve tanítok angolt: kicsiknek-nagyoknak, egyetemen-(kicsit) gimnáziumban-nyelvsuliban, nyelvvizsgára felkészítve-munkához. Szóval hajlamos vagyok azt hinni, hogy jól ismerem a magyarországi nyelvoktatást. Azon is sokszor eltűnődtem, mikor külföldi útjaim során belgákat, finneket, svédeket hallottam tényleg anyanyelvi szinten angolul beszélni, hogy mit csinálunk rosszul? (A fair összehasonlítás kedvéért most csak arról a korosztályról beszélek, akiknek már lehetősége nyílt az iskolában rendesen angolul tanulni, ami azért a szocializmusban nem adatott meg...) Kevés az óra, nem motiváltak a diákok, rosszak a tanárok? Mind ezek közül?
S ez fel sem tűnik sokszor, csak amikor szemtől-szembe összehasonlításra kerül sor más nemzetekkel, s ilyenkor általában égés a vége. Na, egy ilyet kívánok most prezentálni röviden.
Timi szép. Annyira, hogy a Missz Júnivörsz 2010-es versenyén Magyarországot ő képviseli. Vannak ugye a hagyományos sztereotípiák, hogy aki szép az biztosan buta is, ez egyfajta természetes (és gonosz) emberi törekvés arra, hogy kiegyensúlyozza a természet adottságait: szép, de buta, gazdag, de biztos kicsi a ... falka az udvarában, stb. Tehát a szépségversenyzők állandó céltáblái a butalibázásnak, s sajnos egyik másik tényleg libát libára halmoz az interjúk során. Az egyik csodálatos példa erre ez a már klasszikussá vált felvétel angolul:
Tehát, az amerikai iskolarendszer hátrányairól kérdezett Missz Délkarolina szerint azért nem tudja az amerikaiak ötöde elhelyezni az USA-t a térképen, mert nincs térképük:D A többi pedig már csak zagyvaság.
Na, ilyesmi helyzetbe került a mi Timink is, aki ezt hozta össze (gyengébb nyelvtudással is nyugodtan kattints, középfokúval már túlképzett vagy):
Hááát... Hosszú a lista. A kézből készült ajándékok, az a bizonyos születésnapi ajándék, illetve Ti szeretnétek Timi barátai lenni?
Persze, azt lehet erre mondani, hogy könnyű nekem, mert 1. angoltanár vagyok 2. nem vagyok szép 3. meg amúgy is, olyan fontos ez? Szerintem fontos, s ha meghallgatjuk a svéd, finn, német, sőt még a brazil lányt is (youtube-on fenn van mind), mindannyian tudnak értelmesen (!!!) -jó angolsággal beszélni, ahogy haladunk keletre, egyre romlik a helyzet... Miért van ez? Könyörgöm, 20 éve volt a rendszerváltás és nem mondhatjuk, hogy nincs hely az agyakban az orosz mellett, mert oroszul sem beszél a fiatalok közül senki.
Ja, amúgy nem ezért írtam. Ez Timi magánügye. Viszont itt olvasható, hogy szeret tanítani és ANGOLT TANÍT KISGYEREKEKNEK!!! (Meg büszke a szempilláira, de ez most mellékes...) Szóval, Timi, ha szabad kérnünk, NE TANÍTS ANGOLT KISGYEREKEKNEK (SE), MERT NEM TUDSZ ANGOLUL... Inkább tanulgassál még egy kicsit, jó? Köszi a jövő generáció nevében éppúgy, mint a saját nevemben, mert mi lesz, ha majd a Te ex-tanítványaid jönnek a nyakamra az egyetemen? Rebegtetjük a szempilláinkat?
Ja, honnan van a címben a 'Mit mond, mit mond?' Belga: Gólem itt.
Ja, honnan van a címben a 'Mit mond, mit mond?' Belga: Gólem itt.
A nyelvtanulás eredményességéről érdemes lenne sokat beszélni. Én nem vagyok angoltanár és sokkal megértőbb vagyok a lány beszédével kapcsolatban. Ugyanis alapvetően érthető.
VálaszTörlésÚgy transzformálom a problémát, hogy azért nem tudunk angolul, mert nincs szükségünk rá, mert nem látjuk értelmét. Kérdés, miért van ez így.
Érthető de native speakerek számára helyenként nagyon nevetséges. A barátjának "kézzel adott szülinapi ajándékán" sokáig röhögtek a youtube kommentekben...S sajnos így nehéz valakit komolyan venni, bár ezt nem tudom, egy szépségverseny indulóinál akarja-e valaki.
VálaszTörlésIgen, amúgy egyetértek, s ezért van, ha valaki véletlenül nemzetközi környezetbe kerül, akkor vért izzad, hogy normális szintre hozza az angol tudását. Sajnos, ahogyan az oktatásunk úgy általában, a nyelvtanítás is ezer sebből vérzik, ráadásul sokszor heti 4-5-6 órában is. Mit csinálnak az órákon?