Minden a csomagtartóból

Mindenféle Berlinből egy külhonba szakadt történész szemével - szigorúan NEM történelemről, tudományról, komoly dolgokról. Ha mégis, szólok előre, hogy csak saját felelősségre ne nyomja meg a Kedves Olvasó a jobb felső X-et.

2011. március 21., hétfő

Izzócsere

Néha még a legjobb autókon is elromlik ez az. Szerencsére Corolla esetében nincs más jelentenivalóm, mint egy kiégett tompított izzó. Sajnálom szegényt, nem sokat járunk vele, kinn rohad esőben-hóban (na jó, nem is rohad), de a -20 fokban is indult rendesen. Ha majd áprilisban megyünk haza, akkor wellness-hétvégét kap egy jó kis olajcsere és egy alapos külső-belső takarítás formájában.

Na, de az izzócsere. Még soha nem kellett rajta izzót cserélnem, így első alkalommal megszemléltem a terepet. Egyértelmű volt, hogy speciális szerelőket képzeltek el a tervezők, akiknek

1. E.T. kezeik vannak
2. Ujjaik mindegy egyes perce külön-külön 90 fokban elforgatható, természetesen ellentétes irányban is
3. A csigákhoz hasonló kocsányon lóg a szemük, amely a macskákéhoz hasonlóan világít is.



Ha történetesen, kedves olvasó, Te így nézel ki, ne is olvass tovább, mert nevetségesnek fogod gondolni a szerencsétlenkedésemet. Az első alkalommal, úgy egy hete, felmértem a terepet. Megnéztem a használati útmutatót, s megállapítottam, hogy ez nem nagy szám. Nekikezdtem, aztán ledörzsölt kézfejjel, sajgó derékkal, felsértett ujjpercekkel, halálosan megsebzett egóval visszavonulót fújtam, miközben unatkozó oldalbordám cseppet sem flegmán közölte, hogy "el fogod rontani", s "vigyük el egy szervizbe".

Na neeeem. Engem nem ilyen fából faragtak. Majdnem autós blogom van. Na jó, csak a neve autós. De szeretem az autókat, ha szerelni nem is nagyon szoktam őket. Tehát felkészültem. Volt időm: a héten nem jártunk autóval, meg hideg is volt, meg esett az eső. A Toyota fórumon elmagyaráztattam, hogyan is kell a műveletet végrehajtani (s rájöttem, hogy sokan nem olyan kitartóak, mint én, s elvinnék szervízbe), de végül mára összeszedtem a bátorságomat, s nekiálltam. Bori még iskolában, így nem kell a sürgetéstől tartani. Meglepően könnyen ment, lejött a csatlakozó, levettem a porfogó gumiharangot, aztán jött a neheze: az izzót a helyén tartó fém rugós... izé, biszbasz, ami a múltkor megmakacsolta magát. A lámpáig bejuttatott szemgolyómmal sikerült végre kiszúrni, mi a logikája és már kinn is volt! Elő a csereizzót.... nem jó! Másféle! Áááá! Nem baj, 5 percre van a benzinkút, gyorsan összedobtam az autót, s elszáguldottam az izzóért. Volt is, megvettem, majd a helyszínen kezdetét vette a helyreállítás. Az izzó be, rugó rá, kipattan, rá, kipattan, rá, kipattan, bőr az ujjamról le. Anyázás. Rá, kipattan, rá.. bennmarad. Ujjongás, kipattan. Összeomlás, utolsó kétségbeesett próbálkozás. Ottmarad. Gumiharang, csatlakozó rá, próba, világít! Világít!!


Összességében 25 percembe telt, a benzinkútra vezetéssel együtt, ami - mint az alábbiakban látni fogjuk - nem is olyan szörnyű. De 25 percben ennyi dráma, ennyi izgalom, tiszta barátokközt, bár az talán már nincs 25 perc. De a jó hír: legközelebb, ha van izzóm is, 3 perc alatt megvan.


Persze megnéztem, más autóstársak hogy járnak ezzel a művelettel. S már nem is gondolom, hogy  a japánok rosszul tervezték meg a motorteret. Az alábbi Fifth Gear videón az látható, mennyi ideig tart egy profi autószerelőnek kicserélni egy Renault Megane izzóját, amiről az autó használati útmutatója csupán annyit ír: "Kérjük, Renault márkaszervizben cseréltesse." A filmből kiderül, mennyibe kerül ez Angliában: 52 font körül egy normál izzó (a bal első kereket ki kell hozzá venni), a xenon pedig olyan 320 font körül van (első lökhárítót is el kell hozzá távolítani.)



A német Toyotánál biztosan olcsó(bb) lett volna a csere, de kitartásom meghozta gyümölcsét - ingyér'. Ti hogy álltok az autó házi szervizeléséhez?

8 megjegyzés:

  1. én egyszer elhatároztam, hogy beszerelek egy sípolót, ami jelzi, ha égve maradt a lámpa. mikor megpillantottam a kábelköteget beültem a kocsiba és elvittem szerelőhöz, aki 10 perc alatt berakta és kért 1000 forintot. szerintem jól döntöttem :)

    VálaszTörlés
  2. @Atilla: Igen, néha a rendezett sorokban történő visszavonulás nem számít megfutamodásnak:D Még egy bizonyíték arra, hogy helyesen tudsz dönteni:

    http://www.origo.hu/auto/20110318-fogyasztasteszt-vw-polo-bluemotion-toyota-auris-hsd-suzuki-swift-13.html

    4.12 vegyesben azért eléggé ott van:)

    VálaszTörlés
  3. nekem a maci/cicaszemű Polo-val sikerült hasonlót produkálni - viszont nekem a második csere esetében sem ment azért annyira könnyen, hiába tudtam már a lépéseket, nem kockáztattam egy kis műanyag vacak eltörését "odabenn". Még jó, hogy a fényszórót ritkán kell használni, annak a házi cseréje még macerásabbnak tűnik...

    VálaszTörlés
  4. Autót ugyan nem sokat, de számítógépet és mást sokat szereltem régebben. Presztizskérdés volt, mint most neked. Ma már nem az. Ezzel együtt 25 perc nem rossz, szerintem mindösszesen megérte. De mivel a Toyota jó kocsi, mire legközelebb csinálod, elfelejted és megint 25 perc lesz, sőt, öregedvén, több. :-)

    VálaszTörlés
  5. ui: amennyiben rózsaszín a Toyota (:

    http://wirelessdigest.typepad.com/shinyshiny/2004/04/halo_kitty.html

    VálaszTörlés
  6. Nekünk az első izzócsere 45 perc volt :) És persze nem jól raktuk be, és a szervízben kicserélték újra, mikor vizsgán voltam. A másodikat húgom rakta be, akinek olyan pici keze van, mint egy ötévesnek. Neki két perc alatt megy a dolog. :)

    VálaszTörlés
  7. Nálam a Suzuki a befutó természetesen. Nekünk is volt ilyen Suzukink, és hasonló fogyasztással működött. Soha nem hagyott cserben. Aki meg a biztonság miatt aggódik, annak csak annyit mondanék, hogy láttam már karambolban ronggyá tört Swift I-est, amiből élve száll ki a két utas - mindenféle karcolás nélkül - és láttam közel tízmilliós értékű Mercedes terepjárót, ami csak az árokba borult, és meghalt az utasa. Amúgy meg autó vásárlásánál nekem a legutolsó szempont az, hogy mennyi légzsák van az autóban.

    VálaszTörlés
  8. Bocsánat mindenkitől, a kései válasz miatt.
    @magyaroklu: Nem, nem rózsaszín:D A másodikról majd beszámolok.
    @Nóra: Ajánlhatod a húgodat a Toyota fórumon: izzócsere gyorsan fájdalommentesen. 1000ft/izzó? Na?
    @Alvazerfan1111: igyekszem emlékezni a munkamenetre.
    @hrobcsi: Sok tényezőn múlik egy baleset kimenetele. Én azért nyugodtabban ülök a légzsákok előtt, bár tudom, ez nem pótolja az óvatosságot.

    VálaszTörlés