Minden a csomagtartóból

Mindenféle Berlinből egy külhonba szakadt történész szemével - szigorúan NEM történelemről, tudományról, komoly dolgokról. Ha mégis, szólok előre, hogy csak saját felelősségre ne nyomja meg a Kedves Olvasó a jobb felső X-et.

2010. június 3., csütörtök

Repülő óriás Berlin fölött

Ma reggel egy óriás repült el Berlin fölött és én láttam! Először szállt le a Lufthansa Airbus A380-asa a Tegel repülőtéren, s én pont láttam, amikor a leszállópálya irányába fordult. Nem akármilyen látvány egy ilyen monstrum, s mindez a levegőben.

Airbus TV-toronnyal. Fotók innen
Mekkora is? A hossza 80 méter, nem sokkal rövidebb, mint egy focipálya! 24 méter magas, tehát kb. akkora, mint egy 5 emeletes társasház. Maximális felszálló tömege pedig 600 tonna- ez kb. 55 csuklós buszénak felel meg, és azok nem tudnak repülni (na jó, néha igen, de akkor baj van.) A sebessége 950 kilométer óránként, a hatótávolsága pedig 16 ezer kilométer. Budapestről tehát elrepül Washingtonba, s ha itt rájön a pilóta, hogy otthon felejtette a sármos napszemüvegét, nem száll le, visszafordul újra Budapestre, s kis fővárosunktól még mindig tudna utána 4000 km-t repülni! Elég bámulatos? És ez a gép, most tessenek megkapaszkodni, 840 (!) utast szállíthat (Józsa lakóinak a száma olyan 1000 körül van, tehát a rosszakat otthon hagyva az egész falut el lehetne transzportálni egy menettel valahová nagyon messzire), ha mindenkinek turista osztályos ülése van, de erről persze szó sincs: 550 utassal az első osztályon utazóknak 12 darab kétszemélyes hálószoba áll a rendelkezésére. A többieknek marad a jól bevált hering utazás a 140 kilós amerikai nővel, a folyamatosan hányó belgával, a 10 perc után mattrészeg, a  szigorúan japán nyelvre állított mozit meredten bámuló orosszal, s a mindent több szögből lefényképező, de legalább egy ülésen elférő három tagú japán családdal körülvéve.
 Így néz ki a business class
Persze, tekintve a légiközlekedés jelenlegi helyzetét, korántsem olyan csodálatos az Airbus jövője. Két évet csúszott a gépek átadása, több légitársaság is lemondta a megrendeléseit, s 250-et kellene eladniuk belőle, hogy megtérüljenek a fejlesztések költségei. Ráadásul sok légitársaság még mindig inkább a legendás Boeing 747 Jumbo Jetekhez ragaszkodik.

Ez a pilóták munkahelye. Melyik tekerővel lehet olyan klassz csíkot húzni az égen? Forrás
 
A Lufthansa viszont most Berlinben tesztelte a gépet, 12 pilótával gyakorolták a le-és felszállásokat, majd egy óra után folytatták útjukat. A gép viszont hamarosan fontos feladatot teljesít: ezzel fogják a német foci válogatottat Dél-Afrikába utaztatni.
A többi gép ekkora mellette

A tradíciók szerint amikor egy új géptípus érkezik egy repülőtérre, a tűzoltók vízfüggönnyel fogadják. Nos, ezt az óriás Airbus sem "úszta meg":
Zuhany alatt
Ezen a videón kiválóan látszik a gép valódi mérete:




Nemsokára találkozunk ezzel a géppel, mert jövő héten repülőshow lesz Berlinben, s az Airbus A380 is repül a bemutatón. Nagyon készülök már rá, Bori is (füldugóval:).

S persze a kihagyhatatlan:
TV interjú Ferihegyen a takarítónénivel:
- Gizike néni, pontosan mi is a munkája?
- Nekem, fiam? A légifolyosókat takarítom.

6 megjegyzés:

  1. Remekbeszabott egy jármű! Szeretnék már én is újra repülni, mert nagyon szeretek, egyenesen imádok!!!!! Főleg mert a felhők felett mindig süt a nap...kivéve ha éjszaka van.
    Külön köszönet a TV-tornyos képért!

    VálaszTörlés
  2. Én nem szeretem az Airbus-okat, inkább Boeing-es vagyok. De ez tényleg nagyszerű gépnek tűnik. A TV-torony pedig: igen Kata, rengeteg munkámba került, míg sikerült lerádiózni a kapitánnyal, hogy úgy manőverezzen a géppel, hogy a Fernsehturm is mögötte legyen:"Berlin Tower, this is Airbus A380. Repeat that. Kata??? Oh, Kata!!! OK, copy that, turning to the right." :)

    VálaszTörlés
  3. Igen, venni kell füldugót, mert hangosak a repülők, ez van. Nekem a vicc tetszett :-)

    VálaszTörlés
  4. :))
    TV-torony-fétisem van...na :)
    Bori: a telódat is töltsd fel, mire mentek a repülős napokra, sztem ismét jól jön majd a lufipukkasztgatós játék..

    VálaszTörlés
  5. Fantasztikusan élvezetes cikk vót ez is, na de kérem, azért a ténység az, Jauzsán 12000-en laknak. Attól még a krémjét elbírná az Erbüsz.

    VálaszTörlés
  6. Elnézést-elnézést. Már nem tudom visszakeresni a statisztikai forrásomat: vagy 1680-as adat volt, vagy egy nullát leláttam a végéről... Pfff. Nem akartam lokálpatrióta lelkedbe gázolni;)

    VálaszTörlés